Binche
Église Saint-Ursmer
De Église Saint-Ursmer is gewijd aan de heilige Ursmarus van Lobbes. Ursmarus (644 – 713 was een benedictijn, abt, koorbisschop en missionaris in de Lage Landen. In de rooms-katholieke en orthodoxe kerk wordt hij als heilige vereerd. Zijn naamdag is 18 april. Hij is patroon van kinderen die moeite hebben met te leren lopen.
De kapittelkerk is een van de oudste gebouwen van de stad. Het oudste, nog bestaande gedeelte is romaans en dateert uit de 12e eeuw. In die tijd was het gebouw onderdeel van een klooster, Moustier-Sainte-Marie genaamd, en gewijd aan de maagd Maria. In 1409 verhuisde het seculair kapittel van de abdij van Lobbes naar Binche. De kannuniken namen ook de relikwieën van de patroonheilige en eerste abt van Lobbes mee. De nieuwe kapittelkerk werd daarna aangeduid als Sint-Ursmaruskerk.
In de loop der eeuwen vonden diverse verbouwingen en uitbreidingen plaats. In de 16e eeuw vond een grote bouwcampagne plaats, waarbij met name het koor en de zijkapellen in laatgotische stijl werden vernieuwd. In 1552 werd ook de toren grotendeels vernieuwd. In 1622 werd het schip vernieuwd en in 1682 kreeg de toren een barokke spits.
Omstreeks 1850 werd het gebouw gerestaureerd, waarbij onder andere nieuwe gebrandschilderde ramen weren geplaatst.
Het belfort van Binche dateert uit de 14e – 16e eeuw en is nu de toren van het stadhuis. Bijzonder zijn ook de stadswallen uit de 13e eeuw.
Vermeldenswaard is nog de historische carnavalsoptocht van Binche waaraan mannen in folkloristische kledij (onder andere hoeden met struisvogelveren), de zogenaamde gilles, deelnemen.
Bron : https://nl.wikipedia.org
Photo 1 : Johan Bakker
Photo 2 : Jean-Pol GRANDMONT
