Abdij van Postel

De abdij van Postel bestaat al sinds de 12de eeuw. Al in het jaar 1140 vestigde zich een groep kloosterlingen in Postel. Zij behoorden tot de orde der norbertijnen, ook wel witheren of premonstratenzers genoemd. Deze orde is gesticht door Norbertus van Xanten. De leden van de orde zijn reguliere kanunniken, die de Regel van Sint-Augustinus volgen. Augustinus schreef zijn leefregels, waarin de menselijke maat zeer herkenbaar is, voor mensen die al een gemeenschap vormden.

In het jaar 1190 werd de stenen Sint-Niklaaskerk ingewijd, die nu nog steeds in gebruik is. Het jaar 1618 was belangrijk voor Postel: toen was er voor het eerst sprake van een volledig zelfstandige abdij, onder leiding van abt Colibrant. Deze abt zorgde onder meer voor een lange ringmuur rond de abdij en een beiaardtoren. De spits van de beiaardtoren steekt nog steeds boven alle ander abdijgebouwen uit.

Bronnen: www.historiek.net
www.evenopstap.be
https://toerisme.gemeentemol.be
https://www.eigenwijzereizen.nl
Photo : Johfrael