Villefranche-sur-Saône
Église Notre-Dame-des-Marais
Volgens de lokale legende werd een beeldje van Maria, gevonden door herders in de moerassen rond Villefranche, vervoerd naar de kapel van de Madeleine , buiten de muren, toen de enige kerk in Villefranche.
De volgende dag werd het beeldje weer midden in de moerassen gevonden, wat de lokale bevolking ertoe zou hebben aangezet om op deze plaats een nieuwe kerk te bouwen.
De bouw van de kerk Notre-Dame-des-Marais begon in de 13e eeuw. Het was toen een kapel die afhankelijk was van de Madeleine-kerk. Aan het einde van de middeleeuwen zijn de rollen omgedraaid en is de Église Notre-Dame-des-Marais de belangrijkste kerk van de stad geworden. De Madeleine-kerk werd in de 15e eeuw verlaten en in de 16e eeuw verwoest. Als gevolg daarvan werd de Notre-Dame-des-Marais in die tijd tweemaal vergroot. De uitbreiding omvatte de toevoeging van twee beuken, de verlenging ervan, de toevoeging van zijkapellen en vervolgens, tussen 1498 en 1518, de toevoeging van de westelijke façade en de toren.
Door een brand in 1568 ging de torenspits verloren en tijdens de Franse Revolutie werden de beelden die het portaal van de gevel sierden verminkt.
De torenspits werd in 1862 herbouwd.
Bron : https://fr.wikipedia.org
Photo : Andrzej Harassek
