Vessem
Sint-Lambertuskerk
Hoewel de datering van het dorp Vessem ouder is, stamt de toren van de Sint Lambertuskerk uit de 15de eeuw (plm. 1475) en staat bekend als een mooi voorbeeld van Kempengotiek. De kerk werd opgericht door het kapittel van Oirschot om de afstand tot de diensten voor kerkgangers te verkleinen. Tot dat moment ging men te kerk in Bergeijk of Oirschot. Het benoemingsrecht voor priesters in Vessem bleef bij het kapittel van Oirschot.
De naam Lambertus verwijst naar Lambertus van Maastricht (geb. ca. 638). Hij was bisschop van Maastricht en patroonheilige van de textielarbeiders. Met Willibrord, die in 691 uit Engeland gekomen was, bracht hij het evangelie naar de benedenloop van de Maas en naar De Kempen, het tegenwoordige Noord Limburg en Noord Brabant. Daarom zijn er in dit gebied nog veel kerken te vinden die zijn naam dragen. Op afbeeldingen is hij vaak te herkennen aan de bisschopsmijter en -staf en aan een lans die hij bij zich draagt.
In 1648 werd het Verdrag van Münster getekend waarmee een einde kwam aan de tachtigjarige oorlog en kwam het kerkgebouw in protestantse handen. Het zou duren tot de Franse tijd (1795 tot 1813) voor in de Zuidelijke Nederlanden de kerken weer onder katholiek bestuur kwamen.
In 1881/1882 werd in Vessem gestart met de bouw van een nieuw kerkgebouw in neogotische stijl tegen de nog bestaande toren. In 1882 werd het Loret-orgel teruggeplaatst dat al in 1868 in gebruik genomen was in de oorspronkelijke kerk.
Pelgrimsherberg Kafernaüm
Broeder Fons van der Laan van de congregatie Broeders van Dongen kwam samen met zes medebroeders in 1979 in Vessem op Kafarnaüm wonen. Broeder Fons ontwikkelde het concept “Pelgrimshoeve” naar aanleiding van zijn eerste voettocht naar Santiago de Compostela in 1989.
De belangrijkste ruimte van de herberg is de ontmoetingsruimte. Hier is iedereen welkom voor een kopje koffie aan de grote tafel. De herberg beschikt ook over een stiltecentrum. Kortom, een bijzondere overnachtingsplek voor elke pelgrim.
Bron: www.vessemdekempen.nl
